donderdag 29 april 2010

Vandaag aangekomen in Dover.

Dit is het eerste berichtje dat we versturen met de SSB-zender. Eigenlijk werkt het eenvoudig (ahum). We maken een mail in Airmail (programma) en maken contact met een zendstation. De pactormodem zet de woorden om in signalen en verstuurt die naar het station. Daar worden de signalen omgezet in woorden en doorgestuurd naar Sailmail. Via sailmail wordt het berichtje doorgestuurd naar onze reisverhalen en staat het berichtje meteen online.
Ook de weerkaarten vragen we zo op. Simpel he? Foto's als bijlage sturen gaat niet, maar die plaatsen we achteraf nog wel.
Gisteren zijn we tegen de avond aangekomen in Duinkerken. Onderweg zat onze boot vol vliegjes. Gelukkig waren we in Frankrijk en niet in Spanje want anders hadden we andere dingen aan ons hoofd dan het zeilen. De vliegjes hebben we voor alle zekerheid maar links laten liggen. Voordat we Duinkerken binnen voeren wilden we weer eens ons elektrisch stuurautomaat calibreren....... Weer verschillende rondjes gevaren en weer....... TOO FAST! Hopelijk wil het in Engeland beter lukken..

De volgende ochtend zijn we vanuit Duinkerken richting Calais gezeild om voor Calais de TSS-lijn over te steken. Deze scheepsvaartweg is 10 NM lang en je moet haaks oversteken. Nou we kunnen zeggen een heel avontuur. Onderweg kwamen we containerschepen tegen als torenflats zo groot. Het inschatten van hun snelheid valt vies tegen vanwege de grootte en de snelheid. We hadden gelukkig flink wat wind en konden met 7 knopen de TSS-lijn oversteken. Albycootje wist van aanpakken en stuurde moeiteloos door de golven. Aan de overkant gekomen konden we de krijtrotsen zien. Very nice! Toen moesten we nog de haven van Dover binnen en hebben eerst wat ruimte moeten maken voor de grote Ferry schepen.
Je meldt je via de marifoon aan bij de Port Control en je krijgt instructies wanneer en hoe je binnen moet varen. Nu we hier liggen....... een hele mooie ervaring. Iedereen zit verkeerd in zijn auto en rijdt over de verkeerde weghelft. Morgen en het weekend gaan we de omgeving ontdekken en willen eerst eens wat rusten. We hebben het eventjes nodig.
Voor de vertrekkers in spe......... De oversteek maakt indruk, maar valt zeker mee. Als je in Dover aankomt en het water ziet, waan je je al in het Mediterane gebied. Zo helder en zo blauw. Very nice;-)