zaterdag 2 juni 2012

We zijn gesloopt.

Zo, eindelijk weer eens een berichtje van ons. We zijn gesloopt van de laatste dagen! Woensdag, de laatste ruk richting Trinidad, kregen we een flinke squall (enorm veel regen) over ons met  40 knopen wind ( een ruime 8 Bft). Erik voelde van te voren al dat er iets aan stond te komen en reefde het grootzeil met 3 reven. Achteraf maar goed ook. Er kwam een zwarte lucht aanzetten en niet veel later zeilden we in een kolkende zee. Enfin, het ging allemaal prima en we kwamen na een tocht van 3 dagen ( met weinig slaap) aan in Trinidad ( Chaguaramas).
Na inklaren gingen we verder en pikten een mooring op bij TTSA. En heet dat het hier is! Overdag 33 graden met een luchtvochtigheid van 74%. Van slapen kwam dus weinig terwijl we kapot waren.
Klik hieronder voor het verder verhaal.

Een dag later zijn we aan wal gegaan. Gelukkig hoefden we onze dinghy niet op te blazen. Als je op een toeter blaast wordt je netjes opgehaald met een watertaxi. Service van deze zeilvereniging.
Nadat we een stapel formulieren ingevuld hadden werd ons verteld dat we de volgende ochtend om 8 uur uit het water konden. Dus we hadden het enorm druk alles hiervoor klaar te maken. De voorstag moest eraf omdat de kraanlift klein is. Dit is nog de eerste lift van Trinidad. We moesten de mast zo schoren dat hij niet om zou vallen. Met lijnen ging dit prima.
Vrijdag ochtend was het zover. Met enorm vriendelijk en vakkundig personeel is het gelukt Vrijheid aan wal te zetten. Het verliep perfect. In eerste instantie wilden ze Vrijheid aan de rand van het terrein stallen, maar de beheerder kwam erbij en zorgde ervoor dat Vrijheid op een plaats staat waarop de security en het personeel zicht hebben op haar. Ook weer perfect geregeld! Het terrein is helemaal omheind en er is 24 uur per dag bewaking. Een eis van de verzekering maar we wisten van te voren niet of ze dat hier hadden.Vrijheid staat hier super. Ongelofelijk hoe vriendelijk en behulpzaam ze hier zijn. Er is enkel 1 maar.... Ze spreken hier wel Engels, maar hebben een eigen accent en zijn bijna niet te verstaan. Vraag je wat ze bedoelen, dan praten ze nog harder;-) Maar wel met een lach.
Het terrein is is enorm schoon, zelfs de douches en toiletten. Na 8 maanden ankeren staan we nu in een haven en hebben sinds die tijd voor het eerst onder stromend water gestaan. Wat een luxe en wat een genot.
Gisteravond was er een party hier voor de leden en konden we, ondanks we doodmoe zijn, het niet maken om niet aanwezig te zijn. Ook dit feestje was perfect geregeld en zorgde een bandje en een Dj voor ' the mood'. Rond 10 uur keken we scheel van vermoeidheid en zochten ons bedje op. En voor het eerst..... hebben we last van muggen. Zo is het altijd wel iets;-).
Het is hier enorm groen. Bij aankomst zagen we dat al en onze eerste indruk hier is zeer positief. Nog leuker is dat we elke avond brulapen horen. Ze maken weer een andere geluid dan de brulapen in Suriname, ook een ander accent blijkbaar;-).
We gaan weer verder met werken. De zeilen eraf en opbergen en echt alles klaarmaken voor ons vertrek naar Nederland. Een flinke klus. Dan willen we nog een luchtontvochtiger kopen voor aan boord. De plannen om een tijdelijke cover over de boot te laten maken houden we voor gezien. Enorm duur, dus we maken zelf wel iets. Volgende week de formaliteiten regelen om Vrijheid hier te laten en dat wij kunnen vliegen.
We zijn echt enorm blij als we vrijdag om 17:30 uur aankomen op Schiphol!