vrijdag 4 juni 2010

La Coruna

Zo, we zijn in La Coruna. Woensdag middag hebben we een berichtje geplaatst met de SSB. Hierna hebben we nog wat ervaringen meegemaakt. Om te beginnen met het mooie:-) Er kwam weer een school dolfijnen onze kant opgezwommen, maar nu waren het er zeker 50! Ze speelde een half uur met Vrijheid en we hebben de tijd gehad om alles te filmen en te fotograferen. Nu we dit weer typen krijgen we kippevel over onze hele lijf. Kan je nagaan wat dit met ons gedaan heeft. Werkelijk super!
Ze zwommen zo dicht tegen de boot en de oppervlakte dat je ze zo aan kon raken.

In de loop van de namiddag begon de wind (halve wind) stevig aan te trekken zodat we besloten een rif in het grootzeil te leggen ( windkracht 5) om safe de nacht in te gaan. Echter toen het donker begon te worden waaide het steeds harder en harder. Daarom wilden we een 2e rif in het grootzeil leggen. Toen de fok werd ingerold bemerkten dat dit niet goed gebeurd was en wilden we deze weer uitrollen. Dit lukte met geen mogelijkheid door de harde wind. Zelfs door voor op het dek te liggen en aan een val te trekken lukte het niet! De vallen klapperden als zwepen tegen de buiskap. Er zat niks anders op dan de fok met vallen te klusteren. Dit had wel tot gevolg gehad dat de fok kapot geklapperd is ( kan waarschijnlijk gerepareerd worden).

We bevonden ons ongeveer 30 Nm van de kust vandaan en hebben de motor bijgezet. Zo gingen we de duisternis in en dat was zeker geen pretje. Je hoorde de verstagingen door de wind gieren, golven hoorde je aan komen bruisen die sons tegen de zijkant van de boot klapten.
Er was geen paniek, geen angst, maar wel het verlangen om bij wal te komen. Het zijn zeer lange uren geweest die met de hand bestuurd zijn.................
Rond 3 uur donderdag 's morgen kwamen we aan bij La Coruna en werd de zee een stuk rustiger en de wind minder. Je kon de landlucht ruiken en op de radar waren veel vissersbootjes te zien. Omdat we niet wisten wat ons te wachten stond, hebben we op gewacht tot het licht begon te worden.
De oversteek had voor ons hele mooie momenten en de laatste nacht een spannend moment waar we veel van geleerd hebben.

Nu liggen we in een mooie en rustige haven een klein eindje van het centrum af. Nadat we de boot hadden aangelegd was het alweer half 10 en zijn we gaan slapen tot 2 uur in de midddag. We waren doodmoe.
Later werd de boot van binnen en buiten schoongemaakt, want alles voelde klam aan.
's Avonds wilden we een hapje eten in het centrum en toen we voor een oversteekplaats stonden zagen we aan de overkant Henk en Barbara (www.rapyopreis.nl) staan met hun 2 opstappers. Zij zijn ook op wereldreis en lagen in dezelfde haven in NL als wij lagen. Is dit nu toeval of niet? We hebben even ervaringen uitgewisseld en zij vertelden ook dezelfde nacht gezeild te hebben op de Golf van Biskaje. Ze lazen pieken af van 30 knopen ( 7 Bf).
Henk en Barbara liggen in een andere haven in La Coruna, maar deze lieve mensen gaan we zeker weer ontmoeten.

Zo, nu blijven we een weekje in La Coruna en gaan vanaf morgen de boel verkennen. Het zeil is weggebracht, de was gedraaid en de boot heeft een verdiende schrobbeurt gekregen.
We worden overigens veel aangesproken over onze boot die al heel wat complimentjes heeft gekregen. In Engeland wisten ze al dat het een ' venderstet' was en ze stonden versteld van de staat van de boot gezien haar leeftijd. Zelfs in Spanje herkennen ze onze type boot :-) We zouden ook geen andere boot meer willen.

Binnenkort plaatsen we meer foto's en een filmpje over de oversteek naar Spanje.