zaterdag 28 augustus 2010

In Marokko ( Rabat).

Portugal verlaten en Marokko aangedaan. De 2e dag hebben nam de vreemde golfslag af en de wind toe, een perfect zeildagje dus in azuur blauw water. Tijdens het vissen hebben we 1 keer beetgehad ( de reel gierde als een gek), maar de vis ( af wat het ook was) was sterker dan de wartel die gewoon opengebogen was.
Na eerst alles opgeruimd te hebben, zijn rond 11 uur vanmorgen aangekomen in Rabat en hoe! Het leek wel of we het uitgekiend hadden, het was precies laag water. Van deze haven staat niks op de plotter en van AbelT hadden we eerder info gekregen de haven op kanaal 10 op te roepen zodra we 1 Nm voor de haveningang aan zouden komen.
Na het oproepen kregen we uitdrukkelijk te horen niet binnen te varen en te wachten op een pilot die iets later arriveerde. 2 vriendelijk Marokkanen wenkten ons om hun achterna te varen. Voor ons zagen we al flinke brekende golven op de havenarmen kapot slaan. We kunnen je zeggen dat dit geen prettig gezicht is, als je weet dat we hier doorheen moesten!
Op goed vertrouwen motorden we achter het bootje aan en zagen hen voor ons schuin over een breker gaan. Achter ons hoorden we al een golf breken en deden maar hetzelfde. Als een surfplak werden we schuin weggezet richting de rivieringang en zagen de dieptemeter 2.3 meter aangeven.........Maar het kwam goed, gelukkig. Ella zat nog even na te trillen als een rietje van deze spanning.

Zodra we de rivier binnen waren was dit gevoel weg en stonden we een beetje stomverbaasd te kijken naar een prachtig aanblik van Marokko! Een ander continent, een ander land en een ander cultuur.
We kwamen langs een kade waar vis werd verkocht. Vriendelijk werden we toegezwaaid en niet zoals wij gewend zijn met een hand omhoog en dat is het dan. Nee, echt uitbundig zwaaien. Een bijzonder leuke  verwelkoming in hun land.
Voordat we de haven binnen mochten kregen we bezoek van de Douane. Een zeer vriendelijke man die goed verstaanbaar Frans sprak. Even later arriveerde de politie en heeft een narcotica hond de boot doorzocht. Op hun kantoor werden we zeer vriendelijk onthaald. Na een leuk gesprek en het krijgen van tips wat we hier moeten bezoeken mochten we onze Vrijheid in een box leggen. Als we in elk land zo kunnen inklaren, dan tekenen we daar voor.
Na eerst lekker gedoucht te hebben zijn we even gaan slapen. Het is hier weer snikheet en we waren doodop van de rit. Deze rit ging veel beter dan de oversteek van de Golf van Biskaje. We hebben goed geslapen en goed gegeten ondanks de eerste wasmachinedag.
Onze eerste indrukken zijn veelbelovend van Marokko. Kleurrijk, zeer maar dan ook zeer vriendelijke mensen en waarschijnlijk minder toeristisch dan wat we nu meegemaakt hebben. We hebben er veel zin in en gaan hier een maand Genieten!