woensdag 28 april 2010

Nieuwpoort

We zijn gisteren pas vertrokken, omdat we maandag een rotdag hadden en er rotwind stond. Pal op de kop. Kwam nog bij dat Carli de SSB zender heeft meegenomen ( nu mogen we hem legaal gebruiken) en we wilden deze nog vastzetten. Ook onze nieuwe pc moest nog geconfigureerd worden voor Sailmail en MsCan Meteo. Onze dag was weer volgepland en onze SSB gebeuren werkt perfect.
Gisteren zijn we 's morgen op tijd vertrokken richting Nieuwpoort. In het begin stond een licht zeebriesje en konden we een heerlijk stuk zeilen. Albycootje werd weer vlug aan de helmstok bevestigd en onze Vrijheid zakte naar het zuiden af. Het gaf een heerlijk gevoel en zo hadden we nog de tijd om met het (super)programma Maxsea te spelen. Totdat de wind weer begon te liggen.... Dan maar weer ons Soleeke starten. Starten? Hij deed niks! Ella aan de helmstok en Erik even naar de motor kijken. De accumonitor gaf spanning genoeg, dus daar kon het niet aan liggen. De verbindingen van het contactslot waren ook oke. Dan maar een set startkabels pakken en de motor met een andere accubank starten. Weer niks.... Bij het lief toespreken van ons Soleeke zag Erik een los contact zitten bij een stekker op de motor. Deze goed bevestigd en ons Soleeke startte en liep weer als een  zonnetje.
We tutterden met bijna 2,5 knopen stroom verder. Oostende voorbij, Westende voorbij. Op sites lazen we dat de afstand ongeveer 19NM moest zijn, maar wij hebben er 25 NM over gedaan.
Voor de ingang wilden we onze elektrische stuurautomaat nog compenseren, omdat deze ontregeld is doordat de accu's er deze winter af lagen. Dan moet je 2 ronden heeeeeeeeel rustig varen en mag je niet harder dan 2 knopen gaan. We hadden dit al eerder een uur geprobeerd, maar zagen steeds " too fast" op het schermpje. Voor de ingang van Nieuwpoort weer een uur bezig geweest en net toen we bijna ons 2e rondje gedaan hadden......... too fast! Dan maar een ander keertje. Albycootje werkt tenminste en zelfs veel beter.
Vandaag gaan we naar Duinkerken. Viva La France.