dinsdag 1 juni 2010

De 2e dag

We moesten een beetje bekomen van de eerste rommelige dag. We liepen een mooie snelheid, maar de zeilvoering was soms te groot.
Ook met de aandewindse koersen ging niet soepel door de genua. Van middag hebben we besloten de genua eraf te halen en de fok aan te slaan.
Een hele circus op het voordek dus, maar Erik was gezekerd aan de looplijn en Ella bediende de vallen. Een klein uurtje later wakkerde de wind weer goed aan en we zaten tevreden in de kuip.
We zijn er best trots op dat wij als 2 "beginners" de Golf van Biskaje oversteken en al aardig handig zijn met de handelingen op de boot.
Zelfs Ella.... "een topwijfie met ballen". Bij de eerste keren zeilen trilde ze als een rietje en nu loopt ze dapper wacht, weet welke handelingen ze op de boot moet verrichten en is veel meer relaxed.

De zee hier is echt indrukwekkend. Momenteel zeilen we in kristalhelder blauw water en we hebben veel respect voor de aanwezige golven die Vrijheid als een blaadje omhoog duwt en weer laat zakken. Soms lijkt het net of we ons in duinen van water bevinden.
Neptunes zal ons wel goed gemutst zijn want windkracht 3 t/m 5 met een uitschietertje 6 vinden wij acceptabel............ en Vrijheid zeker.
Nu we wat zeilen geminderd hebben gaan we wel iets langzamer maar het leven aan boord is aangenamer. Dan nog klapt Vrijheid op de grote golven. Het leuke hiervan is dat bij een flinke klap het reddingslampje aan de boei even aangaat. Wij schieten dan wakker en lachen:-)

Met de radar zijn we echt enorm blij. Bij flinke regenbuien of dichte mist ( nog geen 100 meter zicht) gaat dat ding aan en laat ons het scheepsverkeer zien. En die heb je hier, zeker 's nachts. We zien precies op welke afstand de schepen varen, welke richting en hoe groot.... Afgelopen nacht (weer in mist) voeren er 8 schepen binnen onze straal van 8 Nm. Een moment om op je hoede te zijn. We hebben eerder ervaren dat als je je koers vasthoudt de schepen minimaal 1 Nm afstand houden. Echter achter ons zagen we een 'bigship' ons inhalen. Blijkbaar had hij ons laat opgemerkt want op een afstand van 2 Nm zagen wij hem uitwijken naar bakboord en ging ons op een afstand van nog geen mijl voorbij. Wij hebben de zaklamp gepakt en in de zeilen geschenen zodat hij kon zien wat hij op zijn radar zag. Wij hoorden een korte TOET en wisten dat hij een groot schip was.
Ook een aparte ervaring afgelopen nacht was dat we over het continentaal plat ( wij bij de Bajo Fondo De La Chapelle) zeilden. Op een afstand van nog geen 30 Nm loopt het af van ongeveer 150 meter naar 5 kilometer........... Onze dieptemeter wist er geen raad mee. Dan gaf hij 150 meter aan en daarna weer 8 meter. We willen niet weten hoe het hier te keer zal gaan met zeer slecht weer.

Op positie is te zein waar we waren. Foto's komen nog als we straks weer Spaanse internet hebben.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com