maandag 22 augustus 2011

Op jacht naar antifouling.

Met Ernie en Erik van de Gabber hebben we een digitale uitwisseling gehouden. Verschillende pilots zijn geruild en we hebben ruim 500 GB films op de harde schijf staan. Met het kijken van films wachten we mee tot de regenachtige dagen.
Vanmorgen zijn we met vieren naar Puerto del Taliarte gereden. Lorena fungeerde als tolk en het personeel was zeer behulpzaam. Deze week wordt een lekkende vissersschip uit het water gehaald en mocht dit klusje vlug geklaard zijn, wordt Lorena gebeld die ons vervolgens belt. We zijn met de bemiddeling van Detlef en Lorena erg blij. In ieder geval zijn ze in de haven nu bereid om ons wat plaatsjes naar voren te schuiven. Hierna nog wat boodschappen gedaan bij de Lidl en onze dag was weer gevuld.

Tja, dan krijg je het volgende. Welke antifouling willen we gebruiken op ons schip? We schakelen in ieder geval over naar harde antifouling met zoveel mogelijk koperoxide We hebben gezocht op internet en hebben verschillende mensen gesproken. Overal lezen we en horen we dat vele mensen toch aangroei krijgen aan hun boot en we het giftigste rommel moeten kopen. Hier in winkels verkopen ze wel koperhoudende antifouling, maar die moet weer voldoen aan bepaalde EU normen. Na overal rond te hebben gescharreld kwamen we in contact met iemand die een blik antifouling heeft uit Japan. Deze wordt gebruikt in de beroepszeevaart en particulieren kunnen daar niet aan komen. Het etiket op het blik laat duidelijk zien dat het erg giftig moet zijn. Je zou denken dat het Chinese rommel is, maar dit bedrijf produceert al een eeuw antifouling en de helft van de Japanse vloot gebruikt deze antifouling. Daar komt ook nog eens bij dat we tot nu toe zeer tevreden zijn over onze vorige antifouling ( Seajet) die ook geproduceerd wordt door Chugoku...... Kopen dus;-).