woensdag 2 juni 2010

3e dag

Gisteren hebben we gezien waar we stilletjes op gehoopt hebben. Tientallen grienden (walvissen) van zeker 5 meter groot. Ze passeerden op 5 meter afstand onze boot en daar krijg je echt kippevel van. Dikke zwarte glanzende lijven die rustig door het water zwemmen, blazen lucht uit en duiken weer. Een fantastisch moment!
We hebben altijd 1 camera in de buurt van ons, dus we hebben enkele foto's kunnen maken. Nog even geduld hiervoor:-)
Het was gelukkig een rustig moment met een rustige zee. De motor stond aan en we tuften rustig voorbij de school.
Omdat er nog een rif in het grootzeil was hebben we die ook maar meteen verwijderd. Nog geen uur later trok de wind aan met een ZW5.
De golven bouwen dan meteen op en soms heb je een periode van 4 golven die toch steeds indruk blijven maken. Lig je in een dal, dan kijk je tegen een muur water waar je niet overheen kan kijken. Maar Vrijheid weet er goed mee om te gaan. Heeft ze vaart, dan neemt ze de golven en glijdt er rustig weer van af. Een vertrouwd gevoel, zelfs Ella heeft nog geen angstig moment gehad.

Ook kregen we gisteren gezelschap van een ander zeilschip. Op de radar ( ja, alweer fog patches) zagen we een klein schip waarvan wij dachten dat die ons inhaalde. Na goed gekeken te hebben was het een keertje andersom;-) Uren zeilden we op een afstand van nog geen mijl in de buurt.
Nog geprobeerd contact te leggen met de marifoon, maar we kregen geen reactie.
Misschien wel omdat Vrijheid een dronken gedrag vertoonde. Aan de wind werkt de windstuurvaaninrichting niet optimaal en wil ze sterk de wind in.
Gaat allemaal wel, maar dan zouden we een eindje uit de koers raken. De electrische stuurinrichting heeft het overgenomen en daar wordt Vrijheid dronken van. Zou geen andere oorzaak kunnen vinden van haar slingerend gedrag. Intussen hebben we onderhand eens genoten van het zonnnetje wat jullie binnenkort gaan krijgen:-).

Rond half 10 s'avonds begon de wind te draaien (ruimen) en nam sterk af. De wind kregen we schuin van achteren en alles klapte dat het niet normaal was. Om een klapgijp te voorkomen hebben we voorzorgmaatregelen getroffen. Je moet er niet aan denken dat het zeil en dus ook de giek van de ene naar de andere kant klapt. Trouwens ook levensgevaarlijk als je een klap tegen je hoofd krijgt. Vandaar dat we afspraken hebben dat we tijdens de nachtwacht aangelijnd in de kuip zitten. Ook gaat niemand het dek op als de ander slaapt.
Tijdens het klapperen van de zeilen hoorden we iets op het dek vallen..... een D-sluiting! Vlug alles checken en we konden zo niks vinden. Oorzaak blijkt de bovenste zeillat te zijn die door een zeilmaker gemaakt was. Tja, niks aan de hand. Maken we straks wel weer.
Later hebben we soleeke gestart en dat gaf weer wat rust op de boot. Trage snelheid op dikke rollende golven is geen pretje in de boot.

Om 2 uur 's nacht wakkerde de wind flink aan en kregen we een flinke windkracht 5 uit het oosten. Omdat Vrijheid schuin ging werd Erik door Ella gewekt.Niks aan de hand, maar liever 9 x teveel gewekt worden dan net die ene keer te weinig.
Vrijheid heeft blijkbaar de Spaanse kust geroken want met snelheden van rond de 8 knopen stoof ze als een wilde stier over de golven richting Spanje. Het ging allemaal hard maar we maakten zo wel veel mijlen. Dit alles heeft ongeveer geduurd tot 6 uur.
Albycootjes werkt steeds beter met flinke wind totdat plotseling de wind stil viel, Albycootje meteen in slaap viel en Vrijheid maakte een ommedraai.
Bang......... een klapgijp, maar de buletalie waarmee de giek vast zat kon erger voorkomen. Wel de handvat van een peperdure nieuwe lierhandel afgebroken!We zullen straks eens kijken hoe de leverancier hier straks mee om gaat.
Nu zeilen we weer met een snelheid van tegen de 6 knopen verder en op Maxsea plotten we ongeveer 100 Nm (zie positie) in rechte lijn naar de Spaanse kust. We moeten nog ietsjes lager, dus donderdag zullen we er zijn:-)
Als het weer een beetje rustig is zullen we ons eens gaan wassen. Wij ruiken het zelf niet, maar we denken dat we stinken:-).

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com