dinsdag 23 augustus 2011

Veiligheidslijnen??? Levensgevaarlijk!

Voor vertrek hebben we veiligheidslijnen aangeschaft bij Compass. De advertentie luidt zo: Veiligheidslijn met patent haak Robuuste veiligheidslijn met drie zelfzekerende karabijnhaken (volgens DIN EN 1095), uitgerust met één hand te bedienen blokkeermechanisme tegen ongewenst openen. Deze lijnen gebruiken we bij nachtzeilen en bij ruw weer. 1 haak zit vast aan het reddingsvest en een ander aan een bevestigde haak in de kuip. De 3e haak klikken we vast aan een looplijn die over het dek loopt. Zo zijn we altijd gezekerd. Dit is van levensbelang.
1 van de haken had enkele weken geleden al het probleem dat deze niet meer wilde sluiten. Een veer in de haak bleek gebroken te zijn. Vandaag wilde deze eens bekijken om een oplossing te zoeken. Na controle van beide veiligheidslijnen bleken van 4 haken de veren gebroken te zijn!!!!! In onze ogen zeer ondeugdelijke haken, zeker gezien het feit dat we de lijnen na gebruik steeds afspoelen met zoet water.
Het bedrijf Compass hebben we aangeschreven om aan te geven dat de veiligheidslijnen niet deugdelijk zijn en zelfs levensgevaarlijk. Je moet er niet aan denken dat als je denkt aangelijnd te zijn dat zo'n veertje spontaan breekt. Ook vragen we ons af hoe deze haken een CE keurmerk kunnen krijgen?
Alle 6 haken gaan eraf en vervangen we door normale RVS316 karabijnhaken. (klik hieronder voor een verder verhaal).



Na onze lieren te hebben gedemonteerd en een nieuw vetlaagje hebben gegeven, draaien ze weer als een zonnetje. Na dit klusje hebben we Detlef en Lorena een handje geholpen om de trossen los te kunnen gooien. Met hun Beija Flor gaan ze enkele weken met vakantie. Het schip heeft de predicaat: Ugly ship of the world .
Het is goed mogelijk dat we deze leuke mensen nog ontmoeten op Tenerife. Een van de leuke dingen van een reis is verschillende mensen te ontmoet. Je maakt vrienden en helaas komt er steeds er een tijd dat je weer afscheid moet nemen.