zondag 23 oktober 2011

3e dag.


Even een update:
Gisteravond hadden we al een verhaal klaar om vanmorgen te posten. Daarin schreven we dat we ruim 50 mijl op zee bij een diepte van 2300 meter een typische Marokkaanse visboei zagen liggen. Een stok met daaraan een zwart stuk plastic, maar nu 1 met een lampje.
Vannacht ging de wind liggen en wilden we een stukje op de motor gaan. We hadden geen voorstuwing, dus de motorruimte werd geopend en we zagen de as wel draaien. Daarom gingen we er van uit dat de as weer gebroken was of de schroef niet goed bevestigd was en eraf gevallen was. We hadden een mooie kutnacht en hebben onze kids en enkele vrienden gemaild dat we besloten hadden om te draaien om naar de Canaries te gaan. Daar konden we dan zien wat de oorzaak zou zijn.
Erik stelde echter voor eerst het water in te gaan en te zien wat er aan de hand was. Eerst werd een lijn uitgelegd om je daaraan vast te houden zodat je niet wegdrijft. In het koude water zag Erik een visnet om de schroef zitten en na een half uur stoeien onder een schommelende boot is het gelukt het net te verwijderen. We kunnen verder en gaan weer richting Gambia.
Toen de as van de boot in Taliarte werd bevestigd vertelde een visser ( Alessi) dat de as niet verder uit de koker moest komen dan 1 duimbreedt. Op de vraag waarom vertelde hij dat als je met een langere as in een net komt, je meer net meeneemt en er meer net om de as en schroefdraait en ook zo de as vastloopt. We zijn nu enorm blij dat we zijn advies ter harte genomen hebben.
Nu zijn we doodmoe en gaan even slapen. Even de motor nog laten draaien, want vannacht hebben we veel energie verbruikt door het gebruik van de SSB;-)
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com