donderdag 27 oktober 2011
7e dag.
Woensdagochtend hielden we ons, zoals altijd, aan een van de vaste ochtendrituelen. Eerst even buiten zitten, kijken of alles goed staat en checken. Verhip, hier ligt een vliegend visje van ongeveer 3 centimeter. En daar een grotere. Het stikt hier van de vliegende vissen, miljoenen. Steeds zie je 'kudde's' uit het water komen en strijken verderop neer. We hebben foto's genomen en zodra we gelegenheid hebben zullen we van de hele trip foto's plaatsen.
Ook zagen we tuimelaars die net onder de oppervlakte van golven surfen. De golven waren 's morgens hoger en hadden er een lekker vaartje in. Dolfijnen surfen er van af en wij doen gewoon vrolijk mee. Nog geen half uur later roept Ella; He Erik, ik hoor de schroef niet meer.............. We hebben een mee draaiende schroef die je niet stil kan zetten door hem in zijn voor- of achteruit te plaatsen ( hydraulische keerkoppeling). Shit, weer een vislijn of -net!!!!!! Vis, vis en vis. Vandaag hengel weer uitgegooid en vanavond sprongen meerdere kleinere bonito's met een big smile op hun bek. Wacht maar tot ik groot ben;-).
Erik heeft wel eens gelezen dat je kunt proberen door de motor een keer vlug in zijn achteruit te zetten zodat het net of lijn los komt. Logica? Natuurlijk. Motor aan, even laten lopen en gas achteruit. We hoorden een flinke klap in de omgeving van de motorruimte en hebben de motor meteen uitgezet. Enkele tellen later......... hoorden we de schroef weer draaien, yesssssss:-)))) Motor weer gestart en nog even getest. De schroef draait weer en geeft stuwing. Onbegrijpelijk dat je hier op meer dan 100 Nm nog steeds (onverlichte) visboeien tegenkomt!
's Middags nam de wind af en liepen we trager. Genoeg wind om geen hinder te hebben van golven die later ook rustiger werden. What a nice day. We sluiten altijd alle raamluiken en beluchters af. Er hoeft per ongeluk maar een klots zeewater over de boot te komen en je zit met de gebakken peren. Of natte banken of erger. Nu, met alweer 30 graden, konden we het middenluik open zetten om de boot door te luchten. Niet dat we stinken, althans zelf ruiken we niks, want we wassen ons elke ochtend van top tot teen. Vandaag hebben we de douchezak gevuld, op laten warmen in de zon en ons heerlijk van een warme douche voorzien. Een verwenning;-). Verder proberen we was uit te sparen en tegelijkertijd elkaar niet op te winden, een moeilijke combi.
Rond 23:30 uur UTC horen we een AIS-alarm en zien we een cargo schip 'Al Yabriyah' ( 333 meter) recht voor ons op een afstand naderen die echt op ramkoers lag.
Deze hebben we met de marifoon opgeroepen en verteld dat hij op ramkoers lag. Dit werd daar even besproken en iets later werden wij opgeroepen. Hij zou 10 graden stuurboord uitwijken. We hoefden ons geen zorgen te maken en 'bon voyage'. Fantastisch! We zaten, ondanks dat we nu AIS hebben, toch wel rillerig in onze kuip. Dit zijn situaties waarin niemand terecht wil komen. Wat zijn wij BLIJ dat we een AIS-ontvanger hebben!!!!
Vannacht hebben we niet al te best geslapen. De wind wakkerde ook nog wat aan en Vrijheid surfte met 8 knopen van golven af. Even de teugels wat aantrekken. Straks zijn we om 13:00 uur UTC alweer 7 dagen op zee en hebben het prima naar onze zin.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com