zondag 23 mei 2010

Na ongeveer 500 NM...........................

Vanmorgen zijn we om 5 uur opgestaan ( zelfs 4 uur Engelse tijd) en hebben we na een heerlijk ontbijtje de zeilen gehesen. Nu richting Falmouth, het laatste station van Engeland waarna we oversteken richting Spanje. 4 dagen en nachten zeilen zonder land te zien........ erg spannend allemaal!Bij de uitgang van de haven van Plymouth staat een voor ons bekende vuurtoren. Namelijk in 1966 heeft Sir Francis Chichester zijn uitzwaaidag in Plymouth gehouden vooor een wereldreis met de Gipsy Moth. Hoe we dat weten? We hebben dat boek:-)
Vandaag hadden we eens een stevig zeebries van windkracht 4, schuin achter ons ( ruime wind voor de kenners) en ook de golven kwamen daar vandaan ............ Dat is niet leuk. Alles schommelt en alles klappert en rammelt. Gelukkig maar een rit van bijna 40 NM, onderweg zullen we hier wel meer last van krijgen. Zolang we maar niet zeeziek worden mogen we niet klagen. Afkloppen........... tot nu toe zijn we dat niet geweest!

Om 4 uur liepen we de haven van Falmouth binnen en liggen we in de Visitors Haven. Niet duur en tegen het centrum aan. Eerst alles opgeruimd en meteen de weerkaarten bekeken. Tja, we houden de weerfaxen bij en haaen geregeld gribfiles binnen, ook net toen we klaar waren met het opruimen. Wat zien we..... tot en met vrijdag goed weer. Niet het ideale, maar zeker geen stormen uit het westen. Morgen nog een controle en als het zo blijft dan gaan we morgen middag! Eerder gaat niet want bij laagwater is de geul hier maar 1..40 m.
Het gaat vlug voorr ons, maar wachten heeft geen meerwaarde. We zijn er klaar voor al hebben we best wat kriebels voor de oversteek. Dit houdt ook in dat we 's nachts om de beurt moeten zeilen. 3 uur op 3 uur af. We hebben onze slaap hard nodig, maar we staan elkaar wel bij. We hebben er alle vertrouwen in.
Berichtjes zullen we wel via onze SSB zender plaatsen en ook waar we ons op dat moment bevinden.

Ps. Vandaag hoorden we een Mayday oproep van en naar de kustwacht. Een pleziervaartuig bevond zich in de Oostelijke ingang van de havenpoort van  Plymouth, waar wij 's morgens doorheen voeren. De boot maakte water en de bemanning, man en vrouw met hond, moesten hun schip verlaten. Een voorbij varend schip kon de bemanning oppikken en aan boord halen. Best beangstigend als je dit zo hoort op de marifoon.