zaterdag 26 november 2011

Palmeira

Gisteren hebben we het anker opgetrokken en zijn naar Palmeira gezeild. Natuurlijk, hopelijk voorlopig niet meer, weer een aandewindse koers. Door de beschutting van het eiland was de zee tamelijk kalm en konden we heerlijk zeilen met 6 a 7 knopen.
Bij aankomst zagen we al een grote klipper ' De Oosterschelde' buiten voor anker liggen. Van dit schip hebben we al gehoord dat deze tussen de eilanden zeilt en crew meeneemt. Een mooi schip trouwens. Wij wilden even geen swell, even geen golven zelfs en zijn binnen gaan liggen. Er liggen momenteel zo rond de 20 zeilboten. Het inklaren ging net iets anders dan in de pilot staat. Voor nieuwe aankomers: Policia Frontera is pas om 16:00 uur op het locale politiebureau, dus je hoeft niet naar het vliegveld of Espargos. Kosten € 5. Om de hoek heb je een geel gebouw van de Delegacao Maritima. Daar moet je je ook weer uitklaren. Kosten €7. De autoriteiten hier zijn zeer soepel! Als je aan wal komt komen jongetjes al aangelopen om de lijn aan te willen pakken, voor geld dus. Je zou denken, ach geef ze wat, maar dan willen ze niet meer naar school. De vissers helpen je zo gewoon wel en verwachten niets.
Palmeira is een leuk dorpje om te zien. De huisjes zijn zeer kleurrijk geschilderd en ook hier zijn de mensen vriendelijk en behulpzaam. Waar zon al geen goed aan doet;-) Mensen schrijven wel die van de Canaries hier aankomen dat het hier Afrika is, maar zeker niet het Afrika als wij ervaren hebben in Gambia. Mensen zijn hier ook wel arm, maar niet zo erg als daar. Toevallig kwamen we Karl-Heinz tegen. Hij is een contactpersoon van het Deutsche Transocean en over hem hebben we gelezen. Een vriendelijk oud baasje die ons meteen wegwijs heeft gemaakt in Palmeira en een beetje heeft verteld over de bevolking. Uiteraard met wat spraakwater;-). We ontmoeten ook nog een Duitser waarvan 2 dagen geleden nog geen 10 Nm hier uit de kust zijn Hallberg Rassey is gezonken. Hij is opgepikt door een vissersschip en had totaal niets van boord meegenomen. Hij wist niet wat de oorzaak was vertelde hij en was er maar zeer nuchter onder……… Verzekeringszaak?