
De weerberichten voorspelden voor zondag en vandaag flinke wind. Vannacht begon het circus en gierde de wind door deze baai. Een Duitse zeilboot die naast ons lag was 's middags aan het krabben en heeft Erik de eigenaar hierop geattendeerd. ' Mijn ankerlier werkt niet goed meer' was het antwoord en hij speelde verder met zijn laptop.
's Nachts hebben we ankerwacht gelopen vanwege ' shrieking gusts', wat een gejank, wat een herrie. Uitschieters van 40 knopen wind. Weer begon de Duitse boot te krabben, maar nu richting een Engels zeiljacht.. Na veel gefluit en met een schijnwerper geschenen te hebben kwam er leven op beide boten. Helaas te laat, want ze raakten elkaar. De Duitser reageerde nauwelijks en nadat zijn boot weer voorbij het Engels schip gedreven was, gaf hij meer ketting. Toch begon hij weer te krabben en verdween de oceaan op........ Bewust of onbewust, een lugubere situatie.
Via de VHF heeft Erik aan de Engelsen gemeld dat hij getuige was van het voorval en de naam van Duits zeilschip heeft genoteerd.
Deze situaties zijn erg vervelend omdat je door vreselijk harde wind niet kan helpen. Een Fransoos was ook deze avond gaan krabben en kon geen grip krijgen met zijn anker. Ook hem zagen we de zee op drijven en hebben we niet meer gezien.
Bij verschillende ankertesten komen verschillende ankers als 'beste' uit de bus. Vaak testen met belangen;-). Onze rvs-ploegschaaranker van 22kg met zeker 5 keer de waterdiepte aan kettinglengte en soms het los ankergewicht, heeft ons eigenlijk nooit in de steek gelaten en graaft zich nagenoeg altijd in. Op harde ankergrond of met sterkte tijstromingen, zoals op de Suriname rivier, kan elke anker uitbreken. In onze optiek spelen gewicht van het anker en genoeg ankerketting een belangrijke rol.