zaterdag 1 juni 2013

Dag 13.

Gisteren hadden we een rustige namiddag en kwam een grote groep dolfijnen Vrijheid en ons begroeten. Ditmaal was het weer een andere soort dolfijn, de 10e soort die we nu gezien hebben. Deze waren erg speels. Ze waren aan het boegsurfen en speelden ook met elkaar. Sprongen uit het water en zwommen als een speer van links naar recht. Omdat het water zo glas was konden we het onderwatergebeuren ook eens goed zien. We zagen ook enkele jonge dolfijnen en een vrouwtje die drachtig was. We hebben vele mooie foto's kunnen nemen.
's Nacht viel de wind geheel weg. Omdat we westenwind wilden vangen hebben we besloten een stuk te motoren en s' ochtends om 5 uur konden we ruim zeilen met de halfwinder. Enkele uren trok de wind verder aan en moest de halfwinder plaats maken voor de highaspectfok en reefden we het grootzeil. Nu liggen we op een ander oor ( stuurboord). Dat is wel weer even wennen. Van een aandewindse koers naar een ruime koers en dan nog eens op een ander oor. Omdat we steeds zeilen aan het wisselen waren, de zeilen aan het trimmen waren was het een vermoeiende dag.
Daarop kregen we 's middags erg veel wind en golven bouwden zich flink op, dus er ging nog een rif in. Voor ons zagen we een donkere wolkenpartij en we liepen met 2 reven nog 7 a 8 knopen. Veel te hard voor onze boot waarop we besloten het grootzeil te laten zakken. Na het zeil vastgebonden te hebben op de giek, liepen we met een gereefde fok 5 a 6 knopen. De koers hebben we meer naar het oosten verlegd (in de goede richting) en Vrijheid nam de golven schuin van achteren. Veel comfortabeler en daar gaan we voor.
Het is hier nu 5 uur in de ochtend en alles is weer een stuk rustiger. We hebben zelfs redelijk kunnen slapen.