maandag 3 juni 2013

Dag 15.

We hadden er gisteren precies 2 weken opzitten. In 3 weken de Azoren te bereiken gaat niet lukken, het zal enkele dagen later worden. Enkele dagen meer of minder maakt ons weinig uit op dit traject. In ieder geval is de zee lekker rustig. Eerder op de dag stond er een kleine 15 knopen wind en deze nacht rond de 9 knopen. De hi-aspectfok hebben we verruild voor de genua die we nu uitgeboomd hebben en gaan zo ruimzeilend richting Azoren. Op een schommelende boot zeilen veranderen kost heel veel tijd;-.
Gisteren werden we de hele middag tot de avond vergezeld door dolfijnen. Ze sprongen vlak bij de boot uit het water en speelden met de Vrijheid. Het blijft een fantastisch spektakel om te zien. Als we zo op de boeg van de boot zitten kunnen we ze goed bekijken en heerlijk genieten.
Wat veel minder is, het is koud! 's Morgens is het maar 25 graden, een dekbed en een slaapzak zijn al tevoorschijn gehaald. Dat is toch wel even wennen.
Vannacht zagen we een zeilboot (Kainos) kort in de buurt, de tweede al in drie dagen. Verder is het vrij eenzaam;-). Via het netje kwamen berichten binnen dat of via Winlink (mailprogramma) het bericht kregen of ze opgeroepen waren door cargoschepen om uit te zien naar een blauwe zeilboot (éénmaster) onder de naam Lady Domina. Dit schip was eind april vertrokken vanuit het Carieb richting de Azoren en is vermist. Dat zijn toch echt wel de mindere berichten.
Tijdens de checkronde kwamen we weer iets tegen en vonden een gebroken pin van de sluiting van de bakstag. Deze hebben we vervangen, ook daarvan hebben we reserve. Twee dagen geleden zagen we dat van een blok van het reefsysteem, de bout uit de D-sluiting los zat. Zo zie je maar dat checkrondes hun nut bewijzen.