zondag 1 januari 2012

15e Dag.

Niks geen rustige zee gisteren, wel iets afnemend. We vroegen ons af wat hier gebeurd als het stormt. Eigenlijk willen we het niet weten. De vreemdste golven zie je, soms met een flinke breker op de top. Zit je er bovenop, dan kijk je in een diep dal.
We hadden verteld van een flinke golf in de kuip. Na vloerplanken te hebben verwijderd zagen we toch zout water in de kiel. Ruimen we wel op als we op anker liggen, zeker niet in dit ongeorganiseerde zootje golven.
Volgens log en GPS-gegevens hadden we 2 knp stroom tegen. Dan nog wind mee en je krijgt een klotezee. We waren dus niet erg veel opgeschoten en zijn nog een dagje langer op zee. Die ene dag meer of minder maakt ook niet meer uit, als het maar iets aangenamer wordt en daar wachten we toch wel op.
We kunnen/mogen trouwens niet harder. Als Vrijheid op golven surft, meten we snelheden van soms meer dan 8 knopen. Over de rompsnelheid.
Harder met dit schip wordt gevaarlijk.

Later in de middag kregen we periodes van vervelende zee en iets rustigere zee, de overgang. Periodes van het iets rustiger worden begon steeds meer te overheersen, gelukkig. Ook de zeestroom hebben we weer mee, we maken weer snelheid. Ella kan weer lekker slapen, de laatste loodjes pfffffff.

's Nachts passeerden we flinke dieptelijnen. Van 5 kilometer diepte kwamen we op de 100 meter grens. Het werd veel rustiger met de golven, zalig. De genua staat weer helemaal uit en we lopen lekker. Met een beetje mazzel komen we vannacht, net voor kentering van het getij, aan voor de ingang van de Suriname-rivier. We gaan dan met opkomend water naar binnen en hopen morgen rond middag het anker te kunnen laten vallen bij Paramaribo. Suriname, hier komen we;-). Lijkt ons gaaf, alles weer in het Nederlands.
Onze tijd is trouwens 4 uur eerder dan de Nederlandse tijd.