zondag 14 juli 2013

Dag 10.

Hoeveel keer hebben we vermeld, "hebben wij weer"? De laatste dagen baarden ons een beetje zorgen met de dieselvoorraad. Zoals eerder gezegd zouden we 2 dagen moeten motoren, dat zou betekenen dat we hierna nog voor 3 dagen diesel aan voorraad hebben. Op zich moet dat genoeg zijn. Een rechte lijn naar Falmouth gaat sowieso niet door de windrichting. Boven deze denkbeeldige lijn is erg weinig wind, nder deze denkbeeldige lijn is voldoende wind om te zeilen. Ook van de voorspellingen met de windrichting, klopt echt helemaal niet!
Dan moet je keuzes maken. Als we boven de denkbeeldige rechte lijn richting Falmouth komen kan dat inhouden dat we dan 4 dagen moeten motoren en ten zuiden staat wel wind, maar moeten we veel opkruisen wat extra zeildagen kost. Een koers berekenen met onbetrouwbare grifiles gaat niet, dus we hebben voor de laatste optie gekozen. Ten zuiden van de denkbeeldige lijn blijven en dan maar langer op de Oceaan.

Wat wil het toeval? Al bestaat die niet:-). We motorzeilden langs een grote groep tonijn vissersboten en kregen allebei het idee om diesel te vragen. Op kanaal 16 van de marifoon ( die iedereen aan moet hebben staan) werd na een half uur oproepen, in het Engels, Spaans en Frans, niet gereageerd. Erik kreeg al van Ella te horen dat hij een volhouder is. En volhouders proberen echt alles;-). Dus beginnen met kanaal 1 en dan oplopend. Totdat er na weer een kwartier gereageerd werd! Ja, een Franse tonijnvisser ( AIS gaf trouwens Spaanse namen op)riep ons op?? Hij sprak gelukkig gebrekkig Engels en Erik gebrekkig Frans;-). Erik vroeg bescheiden om 1 jerrycan diesel, maar we kregen te horen dat ze zelf de diesel nodig hadden. Jammer dan en we hebben ze alsnog vriendelijk bedankt.
Niet veel later riep deze visser weer op en nu wel op kanaal 16. Ze wilden toch wel 20 liter diesel geven. Nou, alles is beter dan niks (een halve dag dieselen extra) en antwoorden daar blij mee te zijn. Hij vroeg of we een stuk zijn kant op wilden varen. Natuurlijk;-) Ondertussen bonden we aan onze lege 30 liter jerrycan een fles likeur als dank. Toen we bij elkaar in de buurt kwamen kregen we het seintje van hem dat we de jerrycan in het water konden gooien. Zij pikten die op en niet veel later gooiden ze deze overboord, maar nu met een extra jerrycan van 20 liter;-) die wij weer uit het water visten. Dus we kunnen bijna anderhalve dag extra motoren. Trouwens 50 kilo uit het water vissen is echt zwaar werk! Hoe zou het zijn als je een drenkeling uit het water moet vissen? Dat is onbegonnen werk. Niet veel later konden we weer een halve dag zeilen, nice;-).
Nu kunnen we weer omhoog en willen straks (maandag) om of door het Hogedruk-gebied gaan waar we zullen moeten motoren. Dit zijn voorspellingen met de weerfaxen die wel betrouwbaar zijn. De wind die daar boven zit, is westenwind die ons direct richting Falmouth kan brengen. Ook niet veel, maar voor Vrijheid genoeg.
Ella was zo blij als een klein kind omdat we diesel kregen. Vreugdedansjes, liedjes zingen, kortom alles wat een koukwous doet;-).

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com