woensdag 24 juli 2013

Oostelijk halfrond.

We kunnen nu echt over 'terugreis' spreken. Afgelopen nacht hebben we de westelijke halfrond verruild voor het oostelijk halfrond. Voor ons is het nog ongeveer 100 NM te gaan. Als het een beetje mee zit gaan we donderdag door de sluis, maar laten we nog niet te ver vooruit lopen. Na zaterdag krijgen we tenminste meer leefruimte. Tijdens tochten staat alles zo volgestouwd dat we binnen (incl toilet) ongeveer 5 vierkante meter leefruimte hebben. Buiten onze slaapbanken en de kuip dan. Tijdens het ankeren was dat anders en sliepen we in de piek en alle zeilen lagen in de achterkooi. Dan hebben we echt voldoende ruimte. De tochten is toch wel iets meer behelpen al raak je daar aan gewend. Leven zonder luxe;-).
We liggen vaak op ramkoers met cargoschepen of passagiersschepen. Dat zien we op de AIS en op radar. Als we hen oproepen krijgen we te horen dat ze ons op hun radar zien en geven ze wel door hoe ze ons gaan passeren. Onze ervaring is dat deze kolossen toch wel uitwijken en daar bedanken we hen dan voor.
Jammer genoeg was het de laatste dagen erg mistig en zagen we geen land, alleen groen water. Vanmorgen zagen we pas de Engelse kust met de mooie krijtrotsen en 's middags zat alles weer potdicht. Bij Dover is het enorm druk met schepen. Schepen die over de shippinglijn gaan, maar ook passagiersschepen die van Dover naar Calais gaan. Overal om ons heen hoorden we misthoorns van grote schepen. Het AIS alarm ging constant af en de radar gaf zelfs kleinere schepen aan zonder AIS. Blij dat we een radar hebben!! Hier moesten we echt enorm goed opletten.
Na Dover de shippinglane oversteken ging niet. De zeestroom was 4 knopen en de neus van Vrijheid werd weggezet. De bedoeling was ter hoogte van Dover richting de bovenkant van Calais te gaan. De shippingline moet je haaks oversteken.
Aan de kustwacht vroegen we naar de tijd van hoogwater Dover zodat we ongeveer 5 uur later wel de shippingline over kunnen steken. Dat gaat wel lukken al moeten we dat een stuk hoger gaan doen.
We kletsen heel wat af op de boot en zijn de reis samen aan het afsluiten. Net als het beginnen van de reis was ook dit moment gepland en we zijn er niet treurig om. We hebben veel gezien, veel geleerd en zijn 'levenswijzer' geworden;-).