woensdag 28 juli 2010

Toch voor anker bij Aveiro

Een vroege ochtend met nieuwe kansen. Bij het uitvaren van de haven bij Leixoes konden we, met dat beetje wind wat er stond, ongeveer 3 tot 4 knopen zeilen..... totdat er totaal geen wind was en de zee zo glad als een spiegel werd. Nu weten we ook eens wat dat is.
Zo'n 'tamme' zee hebben we nog nooit meegemaakt. Na ongeveer 35 Nm motoren kwamen we langs Aveiro.
We hadden opkomend water, nagenoeg geen deining dus we namen de uitgesproken kans om Aveiro toch te bezoeken en nu liggen we voor anker bij een centrum voor paramilitairen.

Voordat we hier aankwamen moesten we door een vloot van particuliere vissersbootjes. Er moet hier enorm veel vis zitten want overal waar je om je heen kijkt zijn ze aan het hengelen. Of vanaf de kant of vanuit een bootje. We werden flink verwelkomt want iedereen zwaaide naar ons. Echt, de Portugezen zijn super vriendelijk en we verbazen ons dat ze Nederlands kunnen lezen. Ze komen aanvaren, zien ons ankerboeitje (okee die lijkt wel erg veel op een stootwil) en als de tekst lezen 'Afblijven Koekwous' dan zwaaien ze eerst en varen weer netjes door.
Na het ankeren namen we een frisse duik in het water en hebben ons afgespoeld met water uit een campingdouche. Het was ook wel weer nodig met 37 graden:-).
Morgen gaan we wel weer door naar Figueira da Foz. De bedoeling was daar 2 nachten te blijven, maar zo Hollands maken we er nu 1 nacht van i.v.m. het (gratis) ankeren. Scheelt weer een etentje met zijn tweetjes.
Er moet hier in de buurt een bosbrand zijn, want er komen steeds 2 grote propellorvliegtuigen aan die hier water komen scheppen. Met veel herrie komen ze aanvliegen, laten hun vliegtuig zakken en dan lijkt het net of ze op het water landen met de propellors stil. Dan starten ze door en stijgen weer met veel herrie op. Indrukwekkend om dat van zo dichtbij te zien en te horen. Foto's volgen;-).