woensdag 4 augustus 2010

Van Nazeré nu in Cascais.

Voordat we gisteren vertrokken zagen we een apart visje in de haven zwemmen. We ontvangen regelmatig mailtjes van mensen die om bepaalde foto's verzoeken. Of van de natuur, of van Ella, of van Erik, of van beide, steden of wat Nanda vraagt.... dieren. De vis werd dus vastgelegd:-)
We wisten dat we een start zouden krijgen van 3 Bft met later in de middag een 5. Een prima windje om 70 Nm in 1 dag voor de wind te kunnen zeilen. De golven echter zouden nog ruim 3 meter zijn vanwege de 7 Bft van de dag tevoren.
Om de gemiddelde van 5 knopen per uur te willen halen hebben we de motor wat bijgezet en zijn zo richting Ille de Berlenga gezeild om zo langs het eiland te zeilen en dan recht naar beneden richting Cascais. Dat was een tip van de aardige havenmeester van Cascias en zo zouden we de stroom meekrijgen en zou dat ons 2 uren schelen. Overigens is Nazaré ( zie strandfoto's) en zeker de haven ons zeer bevallen.

De golven onderweg waren hoog, zeker 3 meter bij het begin. Vervelend waren ze zeker niet en kregen ze maar van 1 enkele richting en dat was schuin van achteren. Hoe zuidelijker we gingen hoer hoger ze werden, minimaal 4 meter ( gezien met een goed timmermansoog. Hoog maar zeker niet vervelend. Ella vond het een beetje eng worden. Ze  is maar even binnen gaan liggen en heeft een dutje gedaan. Het zeilen ging overigens prima. Eerst van 5 knopen gemiddeld naar 6 en zelfs heel even begeleid door 2 dolfijnen. Weer van die mooie met witte buiken:-). Het blijft prachtig om te zien hoe dicht ze bij de boot komen en met Vrijheid spelen..

Voor Cabo da Roca ( net voor de Taag om naar Lissabon te gaan) viel de wind nagenoeg stil en werden de golven kleiner ( weer 3 meter). Mooi zou je denken en Ella dacht dat ook en kwam weer in de kuip zitten.
Net voordat we om de kaap wilden begon de wind aan te trekken en de golven bouwden weer op. Binnen 1 minuut zaten we in een dikke 6, met een gemiddelde van 7 knopen. Deze verhalen hadden we al eerder gelezen, maar omdat het zo lekker rustig was met het zeilen lag er geen rif in het zeil. Tip voor vertrekkers: Leg zeker 1 rif in het zeil voordat je om de Roca gaat. Wij gaan dat nu voor elke kaap doen! Zodra de wind aan begint te trekken ben je eigenlijk al te laat.
We hadden een moment dat Vrijheid haar vrijheid koos en mede door de vervelende golven, uit het roer liep. Onbestuurbaar dus. Moeizaam konden we er 1 rif inleggen en konden we Vrijheid een beetje temmen en liepen we met een windkracht 7 de Taag binnen.
Nu liggen we in de haven van Cascais. Door de bijkomende €5 tax duur, maar dat werd weer ruim gecompenseerd met onze gesealde bootpapieren;-).
's Morgens om 6 uur zijn we vertrokken en 's avonds om 7 liepen we de haven binnen. Een lange maar fijne zeildag. 's Avonds zijn we nog even in het centrum van het leuke Cascais ingelopen en hebben daar een flinke pul bier gedronken. Het was nog steeds 27 graden met een harde warme wind..... heerlijk!
Vanavond willen we voor anker liggen buiten de haven en morgenvroeg zakken we de Taag af richting Lissabon).