donderdag 12 augustus 2010

Van Sesimbra naar Sines

Gisterochtend om 07:30 uur stond de havenmeester bij onze boot om de borg van het pasje te overhandigen, terwijl wij al klaar stonden om te vertrekken naar Sines. Er stond geen wind en het was nog steeds 26 graden. Ons soleeke werd aangeslingerd en zo vertrokken we.
Na enkele mijlen zagen we in de verte een eenzame dolfijn zwemmen. Na nog enkele mijlen zagen we 3 dolfijnen zwemmen. Nog spannender werd het toen we walvissen zagen. Ja, walvissen! Jammer genoeg was de afstand vrij groot maar we konden met de verrekijker 3 walvissen zien. Welk soort het was konden we niet zien. In ieder geval hadden deze beesten geen rugvinnen en een flinke afmeting. Ook aan het zwemgedrag zag je dat ze groot en log waren.

Wat later zagen we een honderdtal dolfijnen zwemmen op een afstand van enkele honderden meters. Door op de boot te stampen en hard te fluiten reageerden ze door in de lucht te springen. Nog geen 5 minuten later zagen we de school dolfijnen onze kant opkomen en begonnen met Vrijheid te spelen. De dolfijnen hingen nagenoeg tegen de boeg van Vrijheid (boegsurfen)en nog geen meter afstand van ons. Door het kristalhelder blauw water konden we ze goed zien en ze bleven een hele tijd spelen. Ze zwommen zo schuin dat we ze recht in de ogen aan konden kijken. Mooi.... wij kijken naar hen en zij naar ons. Wat zullen ze gedacht hebben?
Soms maakten ze een hoog geluid tijdens het spelen en 1 dolfijn maakte, terwijl die naast onze boot uit het water sprong, een hard geluid. Zeer indrukwekkend te zien en te horen en onze dag kon niet meer stuk.
Terwijl de dolfijnen met Vrijheid speelden werd de filmcamera tevoorschijn gehaald en we hebben leuke opnames kunnen maken. Ook hebben we gefotografeerd als bezetenen. We hebben genoten………genoten met een grote G. Zodra we internet hebben zullen we foto's en een filmpje plaatsen.
Nu liggen we in de haven van Sines. Bij binnenkomst van Sines kijk je tegen olietanks en zeeschepen aan, maar zodra je die voorbij bent zie je het leuk ogend dorpje Sines met strand liggen. Daar zagen we Sietse en Hanneke van de Flying Arrow voor anker liggen en hebben onze boot tegen die van hun aangelegd om even bij te babbelen. De wind trok aan en het anker kon het gewicht van beide boten niet houden en begon te krabben. Vertrekken en de haven in dus, want morgen en overmorgen staat er weer een straffe wind ( 6 a 7 bft). Het is een prima verzorgde haven en spotgoedkoop ( €14,75 per nacht). Hier gaan we flink bunkeren, want in de Algarve zijn de havens belachelijk duur ( tips van onze Abel(pilo)T) en willen daar veel gaan ankeren.