zondag 26 september 2010

Verder Rabat ontdekken.





Vandaag voelt Erik zich na een flinke verkoudheid zich eindelijk wat beter. Afgelopen dagen moesten er toch wat klusjes gedaan worden zoals de Volvoseal smeren. Dit is de waterafdichting bij de schroefas. Tijdens deze klus ontdekten we kleine zoutwaterdruppels en na enig zoekwerk bleken 2 waterslangklemmen verroest te zijn. Dus deze zijn meteen vervangen door RVS-klemmen. Nu lijkt het allemaal simpel, maar doordat je je in allerlei bochten moet wringen kost zo'n klus dik 2 uur. De thermostaat van onze koelbox is ook vervangen ( werkt nog niet goed, want hij blijft vriezen) en alles van de motor is weer gecontroleerd. Daarbij heeft Erik onze Franse buurtjes nog kunnen helpen bij de werking van hun Nasa Target ontvanger ( voor de weersberichten).
Tijdens onze voettochten in rabat blijven we ons steeds verbazen hoe vriendelijk de Marokkanen zijn. Overal waar je komt krijg je vriendelijk een hand en wordt je overal geholpen. Soms met gebrekkig Frans en soms met handen en voeten werk. Afgelopen dagen hebben we weer de oude Medina bezocht en door verder de kleine steegjes in te zwalken krijg je steeds meer en meer te zien. Bijvoorbeeld een tafeltje waarop koeien- en geitenpoten zijn uitgestald, of een tafel waar een zwaardvis op ligt, de geuren van alle specerijen/vis/leer, kippen die ter plekke door een plukmachientje gehaald worden, een kleine hagedis waar je even bij stil blijft staan, het geroep van marktkooplui, blinde bedelaars, kinderen die spelend door steegjes rennen en dan nog steeds de vriendelijke glimlach van een Marokkaan. We kunnen het hier wel vermelden, maar zoiets moet je zelf ervaren om een indruk hiervan te krijgen.
Vanaf de nieuwe Medina heb je zicht op de haven ingang en op een afstandje zag je het zeewater metershoog tegen de zeearmen aanklotsen. Dit spektakel, wat we bij onze aankomst hadden, wilden we wel eens van dichtbij zien. Kijk maar eens op de rechterfoto, hoe de golven brekend de ingang binnenrollen. Bij de rechterarm ga je richting de haven. Ondanks de brekers wordt je op een professionele manier naar binnen geloodst door een pilot. (Deze foto is gemaakt na 1 uur hoog water.)

Dinsdag gaan we weer verder en willen Mohammedia voor een dag of 3 aanleggen. Van hieruit gaan we weer even naar Casablanca. Hopelijk hebben we in Mohammedia iets minder last van muggen. Momenteel executeren we zeker 15 muggen per dag.