donderdag 18 november 2010

Gran Canaria.

Na veel aan de boot te hebben geklusd zijn we dinsdag vertrokken van Gran Tarajal naar Morre Jable waar we onze ankers hebben laten zakken. Ja ankers, want we trekken nog steeds op met Rene en Paulien;-) We kunnen het samen goed vinden en de dag van afscheid is voorlopig nog niet in zicht.
Toen we de haven van Gran Tarajal verlieten stond er weinig wind en moesten we motorzeilen. Voor Punta Del Morre Jable trok de wind echt stevig aan.
Erik was even beneden alles aan het checken en Ella riep al:" We krijgen meer wind". Nu weten we wat ventura-effect betekent. Van geen wind in een zeer korte tijd naar harde wind. Als een speer stoven we vooruit en zagen de Punta vlug naderen.
Onderweg zagen we enorm veel vliegende vissen. Nu waren ze een stuk groter dan we eerder hebben gezien, wel 30 centimeter groot. Ze vlogen echt tientalle meters over het water. Onvoorstelbaar dat vissen kunnen vliegen!

Onze nacht was kort want om 6 uur trokken we de ankers op en vertrokken we met....... weer weinig wind. De zeilen stonden wel op, maar klapperden om gek van te worden. De oversteek van Fuerteventura naar Gran Canaria is 55 NM en zou ongeveer 11 uur duren. Gelukkig zorgde de wind in de middag dat we alsnog goed konden zeilen en nog meer geluk had Rene. Nu had hij een maui maui gevangen van 95 centimer. Op de Vrijheid wil het allemaal niet zo goed lukken grrrrrrrr.
We wilden bij Gran Canaria onze ankers laten zakken bij Punta de Gando waar we binnen enkele minuten werden weggestuurd door een legereenheid die met harde luidsprekers ons toeriep. Hup, ankerop en verder naar Baya De Arinaga. Plop, ankers naar beneden en ook hier verscheen enkele minuten later een bewakingseenheid. Met een fluitje en hard geschreeuw probeerde hij onze aandacht te trekken. Ook de sirene liet hij niet ongemoeid.
We waren moe en hadden geen zin onze hoofdjes buiten te steken, dus als hij ons weg wil sturen blaast hij maar eerst een bootje op.
Morgen gaan we verder richting het zuiden waar we een leuke ankerplaats gaan zoeken voor onze kinderen te kunnen ontvangen. Ook de Sander, de zoon van Rene en Paulien zit in het zelfde vliegtuig als Nanda, Koen en Milan. We verheugen ons er enorm op de kids te zien en nu hebben wij de dagen eens volgepland. Van 4 graden in Nederland zullen ze hier, ruim 20 graden warmer, zweetdruppeltjes laten. De verhalen worden vervolgd;-)