woensdag 9 februari 2011

We gaan onze koers verleggen.


Afgelopen vrijdag rond de middag hebben we met 3 schepen de trossen losgegooid om richting de Kaap Verden te vertrekken. Ondanks de gunstige weersvoorspelling stond er een straf windje en hadden we kruiszeeën ( golven uit verschillende richtingen. Hoe verder we van de Canaries verwijderd waren hoe harder het begon te waaien en de zee op begon te bouwen. Na al een uur uren besloten we alvast 1 rif in het grootzeil te leggen. De boot was zo onrustig dat Ella de vissen maar eens ging voeren en gelukkig bleef het hierbij.

Gedurende de nacht werd het nog rommeliger en hebben we de Genua een eindje ingerold. Tegen de ochtend, na ruim 100 Nm, besloot Vrijheid spontaan een omdraai te maken van 180 graden. Door een flinke klap van een golf sprong de stuurautomaat van de helmstok en daardoor maakte ze een draaiing. Het koste gelukkig weinig moeite om Vrijheid weer op koers te zetten richting het zuiden. Elke keer blijkt weer eens dat onze boot maar erg vergevingsgezind is.

Het werd tijd om onze jaarlijkse evaluatie te vervroegen en hebben we elkaar de vraag gesteld: Willen we eigenlijk wel hele lange trips maken met kans op slecht weer of erger? Eigenlijk niet dus. De keuze werd vlug gemaakt en Vrijheid werd weer richting La Gomera gestuurd. Met een aandewindse koers liep ze flink door en sloegen er werkelijk bakken zeewater over de boot. Bij het op de hoogte stellen van onze omdraai aan René en Paulien bleken zij ook last te hebben van flinke wind. ’s Avonds kregen we te horen dat ze zelfs windkracht 8 hadden.

Zondag, een mijl of 6 voor de haven, kregen we last van golven van de acceleratiezone (10-15 knopen meer wind dan de eigenlijke wind). Een kleine mijl uit de kust hield ons soleeke het voor gezien. Waarschijnlijk is door het flink geschud, bezinksel van de dieseltank voor de uitgang gekomen en kreeg ons Soleeke te weinig brandstof. We konden de motor wel starten, maar bij teveel gas geven hield deze ermee op. Met de Genua erbij en de motor net iets meer als stationair te laten lopen konden we heel scherp aan de wind en met een slakkengangetje verder. Net voor de ingang riepen we de Marina op. Met ons beginnerspaans moesten we uitleggen dat we motorproblemen hadden en waarschijnlijk hulp nodig om een box in te kunnen varen. Ballé, ballé ( ‘begrepen’ voor Spaans) werd er aan de andere kant geroepen en bij binnenkomst werden we geassisteerd door een personeelslid. Eind goed al goed;-)
Nu liggen we weer in de haven van San Sebastian en laten alles even bezinken. Even wat rust opzoeken en alles goed op een rijtje zetten. Voorlopig blijven we op de Canarische eilanden om ook de andere eilanden te bezoeken.
We zien onze keuze zeker niet als een teleurstelling en staan er allebei volledig achter.De zin om verder te reizen is er nog steeds, alleen met een koersverandering.
Hoe precies……… Dat krijgen jullie nog wel te lezen;-).

Onder de link ‘planning’ hebben we onze evaluatie 2010 beschreven.