zaterdag 8 juni 2013

Dag 20.

Gisterochtend zaten we vroeg in de kuip te genieten van het ochtendzonnetje. Plotseling zagen we 30 meter van de boot vandaan een vreemde golf. Een golf? Het was verdorie een walvis die aan de oppervlakte zwom en we zagen het beest meerdere keren een spuitfontein geven. Gezien de schuinte van deze spuitwolk moest het een potvis zijn. Potvissen hebben als enige walvis hun spuitgat links bij de kop zitten. Iets later kwam het die hoger te liggen en werd ons vermoeden bevestigd. Het beest bleef maar ademen en na 5 minuten zagen we een staart uit het water omhoog komen en dook de potvis de diepte in. Wat een machtig gezicht! En we zagen de hele dag weer dolfijnen;-).
Wat veel minder is, is dat we last kunnen krijgen van de tropische storm Andrea. Van een ander schip kregen we een waarschuwing dat op 36o Noorderbreedte maandag een windsterkte verwacht wordt van 35-40 knopen, een 9 Bft! Dit door de tropische storm Andrea. De weerfaxen die wij binnenhalen geven dat niet helemaal weer, maar wij en het ander schip hebben al besloten onze koers meer naar het Zuidoosten te verleggen. Andrea raast langs de oostkust van de US omhoog trekt dan de Atlantische Oceaan op, waar de kern naar 45o Noord en 39o West gaat. Een fax geeft een grijs gebied aan waarvan een grens aan wordt gegeven die momenteel 120 NM van ons vandaag ligt. Dit gebied wordt beschreven als een gevaarlijk gebied. Omdat het weer vandaag en morgen rustig is zakken we op tijd af en willen zeker de 37o Noorderbreedte bereiken. Alsnog kunnen we nog lager gaan. Dat kost ons enkele dagen, maar nu hebben we de keuze. Er is me gevraagd vanavond weerman te zijn op het netje. Geen van hen haalt faxen binnen, enkel gribfiles ( windveertjes die windsterkte opgeven). Alleen gribfiles worden berekend door computer en faxen worden berekend door meteorologen. De laatste zijn betrouwbaar.
Nu kunnen we nog even genieten van het lekker zeilweer en het zonnetje;-). Op de Azoren schijnt het koud te zijn.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com