dinsdag 11 juni 2013

Dag 23.

Gisteren stond er tot de avond zo'n 21 knopen wind ( een 6 bft). De barometer houden we goed bij. Het wil zeggen dat als de barometer 1 millibar in een 1 uur daalt er spoedig een 6 bft komt. Om 15:00 uur UTC was de barometer 1 millibar gedaald en waaide het vlug daarna 6 bft. De zee zagen we flink opbouwen. Het zeilen met een uitgeboomde genua ging goed. Deze hebben we rond dat tijdstip wat ingerold omdat Vrijheid stal rook;-) en te hard liep. Ze zal net als wij even geduld moeten hebben. Later op de avond werd er 25 knopen (bijna een 7 bft) wind gemeten door zeilboten in de buurt. Zoiets hadden wij ook geschat en zeker met de verwarde zee.
We hadden al voorzorgsmaatregelen getroffen zoals het goed vast binden van het grootzeil op de giek en deze goed fixeren. De beluchter van de dieseltank is dicht geplakt, het bedienigspaneel van de motor waar het contactsleutel zit en de aansluiting van de electrische stuurautomaat is dichtgeplakt, de electrische stuurautomaat is met een lijntje gezekerd en de zijbeluchters van de boot zijn ook afgeplakt. Binnen staat alles altijd vastgebonden en gezekerd. Gewoon pure voorzorgsmaatregelen. Albycootje was zondag al aan het werk gezet, doet het voortreffelijk en maakt zijn naam waar;-).
Om 15:30 uur UTC hebben we weer faxen binnegehald en zagen we dat de storm via de bovenzijde van de Azoren zich verplaatst richting Portugal. Het ontwikkelen van deze storm hebben we op een foto vastgelegd;-). Een hoge wolkenmassa die zich met grote snelheid verplaatst. 's Avonds haalden we weer faxen binnen en zagen dat de storm zich de komende 24 uur verplaatst naar en dan over Engeland, de kust aan NL en BE zullen dat ook gaan merken. Veel meer wind. Ook zagen we geen isobaren bij elkaar liggen die 30-35 knopen wind veroorzaken.
Nog later luisterden we naar de Amerikaanse weergoeroe die aan boten in de buurt aangaf dat een piek van 25 knopen geweest was en er geen 30 knopen komen. Vanacht kregen we een tweede piek van slecht 25 knopen. M.a.w. we komen goed weg;-). Het mailen mag weer beginnen.