dinsdag 9 juli 2013

Dag 5.

Gisteren was een foutje in onze positie vermeld. Ipv de 3e dag moet dat de 4e zijn.
Maar laten eerst met het mooiste van dag 5 beginnen. We zagen een walvis, een blauwe vinvis op nog geen 70 meter van Vrijheid. Allebei riepen we WOW. Het beest liet zijn rug zien van kop tot staart. Wat een kanjer! Zo'n beest is 30 meter lang, 3 keer zo groot als onze boot. En een spuitfontein! We waren er allebei even stil van. Wat een fantastisch moment.
Tot nu toe hebben we elke ochtend dolfijnen in de buurt gehad die speels rondzwemmen of aan het jagen zijn. Dat is lekker wakker worden;-).
Nu het zeilgebeuren. De weersvoorspellingen gaven aan dat we tot en met dinsdag zouden moeten motoren. Mooi niet dus;-). Vanmorgen stond er wind en konden we volngetuigd, genua en grootzeil, flinke vooruitgang maken. De Tiller is van Albycootje en deze is weer voorzien van een windblad. Het kan niet anders, we zitten nu aan de goede zijde van het hogedrukgebied. Laten we het hopen! De hele dag haalden we snelheden tussen de 5 en 6 knopen, daar zijn we erg mee in ons nopjes. En dat met een koers van 75 graden. Wel aan de wind, dus wind schuin van voren. Het was even wennen met de bewegingen, maar we waren blij en genoten van de vooruitgang. Nu zijn we benieuwd wat het weer de komende dagen gaan brengen. aan de hand daarvan kunnen we verder plannen. In ieder geval denken we uit het variabele windgebied te zijn en ook van het hogedrukgebied. Yesss.