zaterdag 30 januari 2010

Het blijft winters koud

30 januari. De keerkoppeling is terug en heeft op een testbank gestaan. Er was niks mis aan de koppeling! Op zich fijn omdat het geen extra onkosten geeft, maar de oorzaak van het geratel is niet gevonden. Eerst werd gedacht dat een demper van de vliegwiel kapot zou zijn, maar ook hier kon niks vreemds aan gevonden worden. Op de werf denken ze nu dat de trillingsdempers van de achterste motorsteunen ( die in 2009 vervangen zijn) te zacht zijn. Te zachte trillingsdempers kunnen problemen geven met de uitlijning. Eind volgende week worden de zachte vervangen door hardere trillingsdempers. Wordt vervolgd!....................................................................

Verder hebben we onze bankzaken kunnen regelen. Allebei nieuwe bankpasjes, een Mastercard en Travellercheques. Met de laatste twee hopen we in onvoorziene situaties toch de mogelijkheid te hebben om over de nodige bedragen te kunnen beschikken. Onze dochter is gevolmachtigd en eventueel kan zij ook bankzaken regelen voor ons. Onze oude pasjes bewaren we, samen met andere kopieƫn en wat cash geld maken we een "fopkluis" en hopen dan dat bij een inbraak of overval de gasten hiermee tevreden zijn. In ieder geval zullen we er alles aan doen om niet in zulke situaties verzeild te raken. Voor de luiken en ingang maken we van RVS rekken om rustig te kunnen slapen. Ook wordt ons veel gevraagd of we een "gun" meenemen. Daar kunnen we heel kort "nee" op zeggen. Van Olav Cox kregen wij te horen dat in Aziatische gebieden vissers bij slechte of geen vangst geloven dat ze een slechte geest aan boord hebben. Normaal varen ze dan aan wal en laten de geest overboord vallen. Is de wal te ver, dan kan je het al raden. Ze varen full speed op een argeloze zeiljacht af en net voordat ze het zeilschip rammen geven ze volgas achteruit en de kwade geest valt op het zeiljacht. We moeten er niet aan denken dat we dan een "gun'' hebben en die gebruiken. Geen haar op ons hoofd ( en die hebben wij al niet veel) die eraan moeten denken in een gevangenis te belanden in een vreemd land. En mochten we overvallen worden, wat kan je beginnen tegen een meerderheid aan mannen die zwaarder bewapend zijn. Nee............. we proberen zulke gebieden te mijden.

De marifoon en Epirb hebben we weggebracht om de ATIS-nummer en MMSI-nummer te vervangen. Ook laten we meteen de accu van de Epirb vervangen wat overigens om de 5 jaar moet gebeuren. Ons reddingsvlot hebben we weggebracht voor een keuring. Het vlot wordt door een erkend bedrijf geopend en compleet nagezien. Mochten er onderdelen kapot zijn, dan worden die vervangen. Het overlevingspakket (voedsel, water en visgerei) en de vuurpijlen worden vervangen. Ons vlot kan er dan weer voor 3 jaar tegen en voor ons gevoel is een keuring in Nederland professioneler. We verwachten wel € 300,= hiervoor kwijt te zijn.............